تکلیف این است ؛ حق را ظاهر کنید
محارب آن است که روی مردم اسلحه می کشد
آن کسی که مؤمن و متوجّه حضور پروردگار است، بی جهت کسی را متهم نمی کند، بی جهت به کسی دشنام نمی دهد، بی جهت کسی را سرنگون نمی کند؛ این مطالب از اشخاص مؤمن نمی باشد؛ شخص مؤمن تمام اعضاء و جوارحش را کنترل می کند و اگر چیزی در ذهنش هم خطور کند، استغفار می کند؛ بنده در رابطه با آن مطالب در خبرگان تذکّر دادم که اینکه می آیند و در صدا و سیما آبروی افراد را می برند آیا شرعی است؟ همان جا گفتم که صدا و سیما دوستان را ناراحت و دشمنان را خوشحال کرد.آن کسی که مؤمن است بی خود به کسی نمی گوید که تو معاویه هستی و تو یزید؛ اینها با طرح این مسائل شیعیان مولا علی(ع) را به جان هم انداخته اند؛ پیش از انتخابات هر دو گروه با هم تبلیغ می کردند و چقدر با یکدیگر دوست بودند تا اینکه وضع به این صورت شد که به یکدیگر نسبت تکفیر دادند؛ به شیعه اثنی عشری گفتند که تو کافر هستی! به یک عده ای گفتند شما محارب هستید!محارب یعنی کسی که بدون حق کارد و تفنگ و سلاح روی مردم بکشد. خوب این مردم بیچاره کدامشان محارب هستند؟! به امثال ما می گویند محارب؛ خوب ما چه محاربی هستیم؟ ما که همه اش داریم نصیحت می کنیم؛ آن وقت بیایند در مسجد را ببندند که همچین چیزی سابقه نداشته است بعد از ۱۴۰۰ سال مسجد آتشیها را مسجد ضرار می گویند و این به حساب قرآن و سنّت جور در نمی آید؛ نه محاکمه ای باشد، نه مدّعی و منکری.
به گزارش کلمه آیت الله سید علی محمد دستغیب در این دیدار پس از شنیدن سخنان برخی از حاضران ، درجمع اعضای ستاد مهندس موسوی با بیان اینکه تبریک عرض می کنم خدمت شما به اینکه ما و شما به تکلیفمان عمل کردیم؛ که همان امر به معروف و نهی از منکر بود تصریح کردند:به دلیل آنکه اکثر مؤمنین باهوش هستند این معنا( التفات به حق) را زود متوجه می شوند.
ایشان تاکید کردند: تبریک دیگر به خاطر استقامت شما در راه هدفتان است؛ که خدایتعالی می فرماید: اگر بر راه صحیح استقامت داشته باشید خدای تعالی عنایت خاصی به شما می کند و این استقامت شما از جهت اینکه اسمی برای خود گذاشته اید که با مسمّی می باشد ، معنای آن تبعیّت از قرآن و سنّت و قانون اساسی است .
آیت الله دستغیب افزودند:شما از کسی حمایت کردید که روی ایشان شناخت داشتید؛ زمان امام او را می شناختید و تفتیش و تفحّص کردید که آقای مهندس موسوی فردی مؤمن و متدیّن است و اضافه بر سیادتش، آدمی خاکی است و نمی خواهد که ریاست کند.
این مرجع بزرگوار تصریح کرد:همانطور که یکی از دوستان فرمودند اینها امتحاناتی است که باید برای همه ما پیش آید ما این را مرتّب تذکّر داده ایم که خدای تعالی همه کاره ما می باشد و باید این را به اثبات برسانیم که آیا گفتارمان با عملمان یکی است؟الحمدلله تا به حال خدای تعالی لطف کرد که توانستیم تا حدودی از عهده این امتحان برآییم.
ایشان با بیان اینکه اینطور نیست که کسی بتواند به ما ضرر دینی و فکری برساند؛ ولی از این جهت که خلاف شرع و قانون انجام دهند البته محکوم هستند تاکید کردند:ما جز امر به معروف و نهی از منکر خواسته ای نداشتیم؛ از این به بعد هم سیره ما همین است؛ برای اینکه ما دنبال شهرت نبودیم؛ نمی خواستیم کسی از ما تعریف و تمجید کند و احیانا مریدهایمان زیاد شود.
ایشان خطاب به حاضرین افزودند:شما باید به علمتان عمل کنید؛ یعنی حق را ظاهر کنید؛ که این تکلیف هر مؤمنی می باشد.
این مرجع بزرگوار تصریح کردند:آن کسی که مؤمن و متوجّه حضور پروردگار است، متوجّه حضور ائمه اطهار است ؛بی جهت کسی را متهم نمی کند، بی جهت به کسی دشنام نمی دهد، بی جهت کسی را سرنگون نمی کند؛ این مطالب از اشخاص مؤمن نمی باشد؛ شخص مؤمن تمام اعضاء و جوارحش را کنترل می کند و اگر چیزی در ذهنش هم خطور کند، استغفار می کند؛ بنده در رابطه با آن مطالب در خبرگان تذکّر دادم که اینکه می آیند و در صدا و سیما آبروی افراد را می برند آیا شرعی است؟ همان جا گفتم که صدا و سیما دوستان را ناراحت و دشمنان را خوشحال کرد.
ایشان ادامه داد:آن کسی که مؤمن است بی خود به کسی نمی گوید که تو معاویه هستی و تو یزید؛ اینها با طرح این مسائل شیعیان مولا علی(ع) را به جان هم انداخته اند؛ پیش از انتخابات هر دو گروه با هم تبلیغ می کردند و چقدر با یکدیگر دوست بودند تا اینکه وضع به این صورت شد که به یکدیگر نسبت تکفیر دادند؛ به شیعه اثنی عشری گفتند که تو کافر هستی! به یک عده ای گفتند شما محارب هستید!
آیت الله دستغیب تاکید کرد:محارب یعنی کسی که بدون حق کارد و تفنگ و سلاح روی مردم بکشد. خوب این مردم بیچاره کدامشان محارب هستند؟! این حکم نظر تمام فقها می باشد.در کتاب شریف وسائل الشیعة آمده است که: چند نفر آمدند خدمت پیامبر اکرم(ص)، حضرت به آنها گفتند: نزد ما باشید که جنگی پیش می آید و شما را به آنجا اعزام کنیم. آنها گفتند: یا رسول الله ما بیمار هستیم اگر اجازه بفرمایید به بیرون از مدینه برویم تا بیماریمان بهبود یابد؛ حضرت اجازه دادند و ایشان را به جایی فرستادند که شتران غنائم نگهداری می شد؛ بالاخره اینها خوب شدند و مطلبی پیش آمد که اینها با محافظین شترها درگیر شدند و چند تن از آنها را کشتند و فرار کردند. خبر به پیغمبر اکرم(ص) رسید؛ ایشان مولا علی(ع) را به دنبال آنها فرستادند. بالاخره در نزدیکیهای یمن دستگیر شدند؛ این آیه نازل شد:
إِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ(مائده/۳۳)
یعنی: قطعا جزای آنان که با خدا و رسولش می ستیزند و می کوشند در زمین در راه تبهکاری؛ آن است که به سختی کشته شوند یا به دار آویخته شوند یا به سختی بریده شود دستها و پاهای ایشان از برابر یکدیگر یا رانده شوند از زمین؛ این است برای ایشان خواری در دنیا و برای آنهاست در آخرت عذابی سنگین.که حضرت دستور دادند که چون اینها آدم کشته اند باید کشته شوند بعد هم به مدت سه روز به دار آویزان بمانند.
ایشان ادامه دادند:حال بعضی به امثال ما می گویند محارب؛ خوب ما چه محاربی هستیم؟ ما که همه اش داریم نصیحت می کنیم؛ آن وقت بیایند در مسجد را ببندند که همچین چیزی سابقه نداشته است بعد از ۱۴۰۰ سال مسجد آتشیها را مسجد ضرار می گویند و این به حساب قرآن و سنّت جور در نمی آید؛ نه محاکمه ای باشد، نه مدّعی و منکری.
آیت الله دستغیب تاکید کرد:شما که می گویید پیرو خط امام هستیم؛ امام خمینی را به حساب قرآن و سنّت قبول داشتید و امام کسی بود که تا به آخر در این راه بود و از قرآن و سنّت جدا نمی شد و این مهم می باشد جز ائمه اطهار کسی معصوم نمی باشد و بقیّه هم ممکن است اشتباه کنند. خود امام هم گفتند بنده اشتباه کردم.