ایرنای ما

امید تنها زمانی در ما تحکیم می‌شود که دستانمان در جهت آرزوهایی که داشتیم در کار باشد

ایرنای ما

امید تنها زمانی در ما تحکیم می‌شود که دستانمان در جهت آرزوهایی که داشتیم در کار باشد

پرسش و پاسخ علی مطهری با دانشجویان در داشگاه تهران

 

بدون اغنا دست به خشونت علیه مردم زدیم  

  

مردم رهبرانتخاب می کنند تا نظارت کند نه حکومت

 

 


شهید مطهری برای ولی‌فقیه نقش نظارتی قائل بودند و فقیه را حاکم نمی‌دانستند زیرا حاکم رئیس‌جمهور است که آن‌را نیز مردم به‌طور موقت انتخاب می‌کنند.  اما اینکه آیا انتصاب از طرف خدا است واسطه‌ای نداریم که به ما بگوید و در واقع به آن دسترسی نداریم و در نتیجه یا مردم تعیین می‌کنند یا خبرگان. به نظر می‌رسد که سخت‌گیری‌هایی اخیرا نسبت به دانشجویان به خاطر سالگرد درگذشت امام و نیز سالگرد انتخابات سال گذشته باشد. باید حساب کسانی که با حسن نیت فکر می‌کردند تقلب شده را با رهبران اعتراضات جدا کرد به نحوی که نباید آن‌طور با مردم برخورد می‌شد. باید مجوز می‌دادیم مردم بیایند داد بزنند هر شعاری که می‌خواهند بدهند و صدا و سیما هم آن‌را پخش کند و دولت نیز جواب بدهد. نباید می‌ترسیدیم که اعتراضات حتی تا یکماه ادامه می‌یافت باید اجازه داده می‌شد که معترضان که قابل توجه هم بودند حرف خود را بزنند و پس از بیان تمام شبهات و پاسخ و اتمام‌ حجت ، آن‌گاه نسبت به کسانی که قصد دیگری داشتند خشونت به کار می‌رفت در واقع ما قبل از ورود به این مرحله یکباره به سراغ برخورد رفتیم.

علی مطهری، نمایندۀ اصولگرای مجلس هشتم و از منتقدین دولت در خانۀ ملت، روز سه شنبه چهاردهم اردیبهشت ۸۹، در نشستی تحت عنوان «شاخصه‌های جمهوری اسلامی» که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار شد، شرکت کرد و پاسخ به سوالات دانشجویان منوط به این کرد که  " دانشجویان آشوب درست نکنند" ، پاسخ هایش یکی به نعل بود و یکی به میخ یکبار اعتراضات مردم را به حق دانست و اصل فتنه را احمدی نژاد خواند و بار دیگر از عملکرد اعتراضی موسوی به عنوان سران اعتراضات انتقاد کرد.

برداشت غلط نسبت به جایگاه ولایت فقیه

به گزارش ایلنا، این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به یکی از پرسشها پیرامون جایگاه رهبری در جامعه، ابتدا به برداشت غلطی که نسبت به جایگاه ولی فقیه در جامعه وجود دارد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت هرگاه افراد نقصی را در جامعه به صورت روشن و بدیهی می‌ بینند با این ادعا که ما تکلیفی نداریم و ولی‌فقیه و مقام بالاتر خود می‌دانند ، دم بر نمی‌آورند که نمونه آن در قضیه فروش تراکم در شمال شهر تهران در دوران سازندگی آشکار بود.

مطهری داستان استیضاح علی کردان را نیز از مواردی ذکر کرد که "مشکلات زیادی برای نمایندگان پیش آمد و خیلی از افراد سئوال می‌کردند آیا این موضوع را با رهبری مطرح کرده‌اید و یا با بالا هماهنگ شده اما من می‌گفتم ما نماینده ملت هستیم و وظیفه مشخصی داریم. "

در خصوص آزادی بیان پس از انتخابات من شخصا راضی نیستم

بر اساس همین گزارش، سخنگوی این جلسه پس از اینکه از قرائت سئوالاتی که به عنوان نوشته ارائه شده بود امتناع کرده و گفت: "می‌ترسم و دست و دلم می‌لرزد بخوانم"، سئوال دیگری پیرامون اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری و وضعیت موجود کشور، برخورد با احزاب، گروه‌ها، دانشجویان، اخراج اساتید و توقیف مطبوعات پرسید و متذکر شد "چنان‌چه به مهدی هاشمی و جاسبی تمرکز کرده و از افراد اطراف احمدی‌نژاد هم‌چون رحیمی و محصولی غافل شویم چه می‌شود؟ " که علی مطهری ابتدا با مزاح گفت "من مسئول کل حکومت نیستم تا در مورد همه این مسائل پاسخ دهم" و سپس خاطرنشان کرد: در خصوص آزادی بیان پس از انتخابات من شخصا راضی نیستم و اساسا خیلی از اقدامات را ضروری نمی‌دانم و به عبارتی لازم نمی‌دانم که برخی از روزنامه‌ها توقیف شوند. در مجلس هم وقتی که از معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد توضیح خواستیم پاسخ وی واقعا توجیه‌کننده و قانع‌کننده نبود و بالاخره یک دلیل درست برای این اقدامات ارائه نکرد به عنوان مثال خیلی از مواردی که انتقاد به رئیس‌جمهور بوده و حتی از سوی بنده صورت می‌گرفت را توهین به دولت و شخص رئیس‌جمهور تلقی کرده بودند.

خیلی بد است که اصولگراها حرفی نمی‌زنند

علی مطهری همچنین ادامه داد:‌ نوعی تندروی‌ها در جهت سختگیری بر مردم و مطبوعات و فعالان وجود داشته و قابل تردید نیست اصولگرایان مجلس نیز باید این موارد را بگویند اما امروز معمولا اصلاح‌طلب‌ها هستند که به دنبال این مسائل هستند و این خیلی بد است که اصولگراها حرفی نمی‌زنند. این نماینده گفت: در کل چنین سخت‌گیری‌هایی را ضروری نمی‌دانم.

مسئولان قضایی استقلال کاملی ندارند

سئوالات دیگری در خصوص اینکه چرا پس از پنج سال هنوز اسامی مفسدان اقتصادی از درون جیب رئیس دولت بیرون نیامده مطرح شد و هم‌چنین به برخورد قوه قضائیه با تخلفات در هر جناح تاکید شد که علی مطهری نیز در این زمینه اظهار داشت: به نظرم مقداری از این نقص در این خصوص به قوه قضائیه بر می‌گردد من در دیدارها و گفتگوهایی که داشتم احساس کردم که اینها (مسئولان قوه قضائیه) برای بررسی پرونده شخص و مقام مهمی که مطرح می‌شود استقلال کاملی ندارند و می‌گویند که می‌خواهیم اجازه فلان شخص را بگیریم و یا فلانی اجازه دهد تا بررسی آغاز شود. اما باید پرسید که آیا چه شخصی باید این اجازه را دهد؟

 رفتار حکومت و حتی روحانیت را از اسلام جدا کنید

سئوال دیگری در خصوص تاثیر رفتار حکومت در اخلاق و معنویت اسلامی در جامعه پرسید که مطهری این موضوع را از مسائل فردی دانست و با بیان اینکه باید حساب حکومت و حتی روحانیت را از اسلام که به عنوان یک واقعیت مطرح است جدا کرد گفت: به عنوان مثال پس از حوادث انتخابات شنیدم افرادی می‌گفتند که ما نماز را کنار گذاشتیم اما برای من سئوال است که این حوادث چه ربطی به نماز دارد پس شاید این افراد خود زمینه ترک نماز را داشتند.

حتی اساتید مخالف باید تدریس کنند و نظرشان را بگویند

دانشجوی دیگری با اشاره به سخنان شهید مطهری مبنی بر اینکه باید در دانشگاه‌ها اساتیدی که واقعا به مارکسیسم اعتقاد دارند بیایند و تدریس کنند و ما نیز پاسخ آنها را بدهیم، اظهارات برخی مقامات فعلی مبنی بر اینکه وضعیت دانشگاه‌ها خوب نیست و اساتید سکولار باید از دانشگاه‌ها اخراج شوند را یادآور شد که مطهری گفت:"...اگر یک استاد جامعه‌شناسی یا معارف اعتقاد خود را در خصوص دین مطرح می‌کند این واقعا اشکال ندارد بنابراین اگر استادی به فکری رسیده که هر چند مخالف با نظر ما است اما مرتبط با درسی که او تدریس می‌کند است نباید سخت گرفت."

 از نظر شهید مطهری ولی فقیه انتخابی و فقط ناظر بود و بس

سئوال دیگری در خصوص اندیشه شهید مطهری نسبت به ولایت فقیه مطرح شد که مطهری گفت: پدرم فرصت زیادی پیدا نکرد تا در این مورد صحبت کند اما آن‌چه که بیان شد در همین حد است که ولایت‌فقیه ولایت ایدئولوژیک است. فقیه آن مکتب‌شناس است که در راس حکومت قرار می‌گیرد تا حرکت جامعه از مسیر خارج نشود.

وی ادامه داد:شهید مطهری برای ولی‌فقیه نقش نظارتی قائل بودند و فقیه را حاکم نمی‌دانستند زیرا حاکم رئیس‌جمهور است که آن‌را نیز مردم به‌طور موقت انتخاب می‌کنند.

مطهری با بیان اینکه البته حالا بیش از این هم نمی‌شود بیان کرد در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص انتصابی یا انتخابی بودن ولی‌فقیه گفت:‌اصل اولیه این است که به‌طور طبیعی از سوی مردم انتخاب می‌شود که با توجه به اینکه انتخاب از هر گروهی از طریق متخصصان آن بهتر است در عمل انتخاب از طریق مجلس خبرگان راه درست آن است.

وی ادامه داد: اما اینکه آیا انتصاب از طرف خدا است واسطه‌ای نداریم که به ما بگوید و در واقع به آن دسترسی نداریم و در نتیجه یا مردم تعیین می‌کنند یا خبرگان. "

برای گزارش کوی متاسفم

دانشجوی دیگری با اشاره به حواث ۱۸ تیر سال ۷۸ و با بیان اینکه در آن قضایا پس از ۱۶ جلسه دادگاه در نهایت فردی به دزدی یک ریش‌تراش از کوی متهم شد از اقدامات مجلس در خصوص حوادث کوی دانشگاه پس از انتخابات سال گذشته نیز پرسید، این دانشجو هم‌چنین از دستگیری زهرا عباسی‌نژاد طی روزهای گذشته و احضار دانشجویان به دادسرای سازمان قضایی نیروهای مسلح یاد کرد که مطهری پاسخ داد:"البته مجلس در رابطه با حادثه کوی دانشگاه کمیته‌ای به ریاست ابوترابی‌فرد تشکیل داد و نمایندگانی چون نادران و کاتوزیان نیز فعالیت‌ها و اقدامات خوبی در آن خصوص داشتند اما متاسفانه این گزارش هنوز خوانده نشده و علی‌رغم آنکه مقام معظم رهبری هم فرمودند که قضایایی رخ می‌دهد که دل انسان خون می‌شود در این خصوص کوتاهی شد.

وی گفت: البته به نظر می‌رسد که اگر سخت‌گیری‌هایی اخیرا نسبت به دانشجویان صورت می‌گیرد شاید به خاطر سالگرد درگذشت امام و نیز سالگرد انتخابات سال گذشته باشد.

باید به مردم مجوز می دادیم

مطهری همچنین تاکید کرد: من معتقدم که ما باید از حوادث سال گذشته برای آینده عبرت گرفته و در خصوص اغنای مردم بهتر کار کنیم باید حساب کسانی که با حسن نیت فکر می‌کردند تقلب شده را با رهبران اعتراضات جدا کرد به نحوی که نباید آن‌طور با مردم برخورد می‌شد. باید مجوز می‌دادیم مردم بیایند داد بزنند هر شعاری که می‌خواهند بدهند و صدا و سیما هم آن‌را پخش کند و دولت نیز جواب بدهد. نباید می‌ترسیدیم که اعتراضات حتی تا یکماه ادامه می‌یافت باید اجازه داده می‌شد که معترضان که قابل توجه هم بودند حرف خود را بزنند و پس از بیان تمام شبهات و پاسخ و اتمام‌ حجت آن‌گاه نسبت به کسانی که قصد دیگری داشتند خشونت به کار می‌رفت در واقع ما قبل از ورود به این مرحله یکباره به سراغ برخورد رفتیم.

رئیس دولت در ایجاد فتنه نقش داشت

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس سپس متذکر شد: "احمدی نژاد در شب مناظره در ایجاد و زمینه‌سازی فتنه نقش داشت اما نقش اصلی را خود موسوی ایفا کرد. "

مطهری با تاکید بر اینکه باید روش اقناع در پیش گرفته شود گفت: در حوادث اخیر برخی از مردم که به خیابان‌ها آمده بودند واقعا تعجب می‌کردند که چرا در اول کار آنها را کتک می‌زدند.

 با اعتراضات ما چند نفر در مجلس کاری نمی شود کرد

دانشجوی دیگری با انتقاد از مواضع دوپهلوی رئیس مجلس و هم‌چنین سکوت مطهری در توقیف روزنامه‌ها و حادثه کوی دانشگاه پرسید که مطهری گفت:"با اعتراض و موضع‌گیری یکی، دو نفر در مجلس کار چندانی ساخته نیست و دامن‌ زدن به هیجانات ایجاد شده در روزهای پس از انتخابات نیز درست نبود. "

 من  نمی توانم

دانشجوی دیگری خواستار قرائت گزارش کوی دانشگاه شد که مطهری گفت: من به شخصه نمی‌توانم آن گزارش را برداشته و پشت تریبون بخوانم من به عنوان نماینده تنها می‌توانم تذکر دهم و رئیس مجلس هم خواهد گفت که انشاء‌الله خوانده می‌شود بنابراین باید ابوترابی که رئیس آن کمیته بود این موضوع را پیگیری کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال قول پیگیری گزارش کوی دانشگاه را در این جلسه به دانشجویان داد.

نظرات 2 + ارسال نظر
فصلی دیگر چهارشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 12:02 ق.ظ

فاجعه ی تکرار شدنی – استاد بنان یکبار دیگر مدفون شد

دوستان برای فهم منظور مراجعه کنند اینجا http://raheesabz.blogsky.com/

فصلی دیگر چهارشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 06:19 ق.ظ http://raheesabz.blogsky.com/

باکمال تاسف غرفه آیت الله بهشتی از نمایشگاه کتاب حذف شد
منبع:تابناک

اگر باز می ماند باید متعجب می شدیم چرا که امروز بهشتی ها در اردوی ملت هستند و جهنمی ها آن طرف - پیروز باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد